Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Korábbi kiállítások

Maison Européenne de la Photographie

Teremtett valóság
a kortárs francia fotográfiában
Válogatás a párizsi Európai Fotóház gyűjteményéből
2002. 12. 17. - 2003. 02. 16.

Megnyitó: 2002. december 17. 17.00


Pascal Hoël: Művészet és színlelése

  sajtóanyag letöltése

Kiállító művészek

Amae, Ryuta
Bublex, Alain
Cherrier, Martial
Drahos, Tom
Faucon, Bernard
Fleischer, Alain
Garcin, Gilbert
Ikam, Catherine
és Fléri, Louis

Leriche, Dany
Lesueur, Natacha
Madhavi, Ali
Mogarra, Joachim
Orlan
Pierre és Gilles
Ramette, Philippe
Rebufa, Olivier
Rheims, Bettina
Rousse, Georges
Tosani, Patrick
Urbain, Thierry

Dany Leriche
Cambrai, 1951
Pontoise-ban él és dolgozik

Dany Leriche nagyméretű fotói új megvilágításba helyezik a nőábrázolást a hagyományos ábrázolásmóddal szemben, amelyet a nyugati kultúra - és főként a festészet - a fényképészet feltalálása előtt alkalmazott.
Leriche, igen kifejező módon, olyan mesterek műveiben talál ihletést, mint Ingres, Dürer, Caravaggio, Holbein, Vermeer és Tiziano; a műveken finom törést, csúsztatást végez, és új szimbólumokkal tölti meg a jól ismert jeleneteket.
Bármilyen nemű is a referencia-modell, az allegóriában a főszerepet mindig nő játssza: legtöbbször ruhátlan, buja alakban, amelyet a művész gyakran állatokkal övezve jelenít meg.
Az újrakomponált művek arra inspirálják a nézőt, hogy kérdéseket tegyen fel: hogyan kell ma tekintenünk a művészeti hagyományokat, azokat a területeket, amelyeket hajdanán csakis férfiak ismerhettek és gyakorolhattak, és amelyek századokon át meghatározták az ábrázolás kódjait.
Dany Leriche 1998-tól kezdve dolgozik az 1593-ban kinyomtatott Ripa Enciklopédia alapján: a mű sorra veszi a művészetben általánosan használt allegóriákat és szimbólumokat. A művész ismert értelmiségieket kér arra: alkossanak képeket bizonyos témákról (gazdagság, vélemény, kegyetlenség, múzsák), ő maga azután elkészíti ezeket a képeket.
A Férfiasságot Jeanne Eloi így elemzi: „A több egymásba helyezett keret az ábrázolástörténetet jeleníti meg. A keretek olyan látványt hoznak létre, amely az ismétlődés miatt unalmas lehet, ugyanakkor kiemeli a fekvő nő alakját. A férfi, széttárt tarajú kakas formáját öltve, bekeríti a nőt. De eljön majd az idő, amikor a baromfi, megfosztva a tértől, visszahúzza csodás tolldíszeit, és egészen új testhelyzeteket vesz fel.”
A némi manierizmussal is átitatott képek új archetípusokat teremtenek a régiek helyett, úgy, hogy közben megőrzik a metafora hagyományos eszközeit.
„Egyszer már megtanultuk, hogyan lássuk a világot, vannak azonban új látásmódok, új szempontok, éspedig itt, a szemünk előtt.”

I.C.

 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu

Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum