Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Tanulmányok

 

Itt és Most

A tanulmányok a Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék felkérésére készült A fotográfiai mező szerkezete Magyarországon c. kutatási program keretében. A kutatást az NKA Fotóművészeti Szakma Kollégiuma támogatta.

A pályázat meghirdetése
A kutatás célja a magyar fotóművészet ágazatára irányuló kutatási program lebonyolítása és az e kutatás eredményeit összegző záró tanulmány elkészítése. A kutatás a magyarországi művészeti szektor egy specifikus területére, a fotográfiára fókuszál, ezen belül két jelentős szektorának, a művészi fotográfiának, illetőleg az azzal számos ponton érintkező, de alapvetően más elméleti és főként gyakorlati problémát felvető alkalmazott fotográfia területének a feltérképezésére vállalkozik.

A Fotóművészeti Szakmai Kollégium meghívásos pályázatot hirdetett a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéke számára kutatási program lebonyolítása és átfogó elemző tanulmányok elkészítése céljából a 2006. január 1.- december 31. közötti időszakban

A pályázat az alábbi kutatási témákat öleli fel:

  • a fotóművészek társadalmi helyzetének, értékrendjének, alkotási, publikálási, kiállítási és munkalehetőségeinek vizsgálata;
  • intézményvizsgálat a fotóművészet szakmai szervezetei és a fotográfia nyilvánosságra hozásával (is) foglalkozó intézmények körében;
  • a fotográfia és a vizuális kommunikáció közép- és felsőfokú oktatásának céljai, módszerei, perspektívái és intézményi stratégiái;
  • a fotográfia, az állóképes vizuális nemzeti örökség megőrzésének, archiválásának, nyilvánosságra hozásának és oktatásának céljai, módszerei, perspektívái és intézményi stratégiái;
  • a digitális fotótechnika és a számítógépes alkalmazások térhódításának következményei az alkotói magatartás változásaiban a fotóművészet és a populáris fotográfia területén;
  • a média vizuális szakembereinek attitűdjei a fotóművészet értékeivel, a fotográfia nyilvánosságra hozatalával, a vizuális jelentések megformálásával és befogadásával kapcsolatban.

Cs. Plank Ibolya: Fotográfiai helyzetkép és értékelés, 2007
A fotográfia, az állóképes vizuális nemzeti örökség megőrzésének, archiválásának, nyilvánosságra hozásának és oktatásának céljai, módszerei, perspektívái és intézményi stratégiái.

Hornyik Sándor: A fotográfia a kép korszakában
Megjegyzések a fotóművészeti mező feltérképezéséhez

Kemenesi Zsuzsanna - Pfisztner Gábor - Rajnai Ákos: Intézményvizsgálat a fotóművészet szakmai szervezeteiről és a fotográfia nyilvánosságra hozásával (is) foglalkozó intézmények körében és a fotóművészeti ösztöndíjakról

Mester Tibor: Milyen a "jó kép"?
A fotóra vonatkozó beszédmód a közösségi digitális gyűjteményekben, a fotozz.hu példáján.
Esettanulmány.

Pfisztner Gábor - Polyák Gábor - Béres István: A magyarországi fotóművészet általános helyzetéről, társadalmi beágyazottságáról és megítéléséről

Errátum:

A magyarországi fotóművészet általános helyzetéről, társadalmi beágyazottságáról és megítéléséről című tanulmányunk 17. oldalán tévesen írtuk, hogy a váci utcai Fotóművészeti Galériát Gera Mihály alapította volna. A galériát valójában Erdélyi László Attilának, a Főfotó akkori igazgatójának közreműködésével hozták létre, vélhetően felsőbb utasításra. A galéria helyének kiválasztásában többek között Schwanner Endre vett részt. (Szarka Klára, Ha nem ismerem a technikát, használni sem tudom, Beszélgetés Schwanner Endrével, Fotóművészet XLVI. évf. 2003. 3-4. szám.) Gera Mihály szakíró, állításunkkal ellentétben, az 1989-ben megszűnt galéria művészeti vezetője volt. Elnézést kérünk az érintettekről a tévedésért.

Béres István, Pfisztner Gábor, Polyák Gábor

2011. március 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum