2008. március 22., szombat 11.00-19.00
XVIII. Képíró-képolvasó hétvége a Mai Manó Házban
Illés Barna: Parafrázis a kortárs képzőművészetben
Def: A parafrázis szó a görög "körülírni" (paraphrazein) igéből származik. Idegen szerző művének szabad fantázia formájában történő feldolgozása, rögtönzés jellegű átdolgozása.
A 8 órás workshop keretében a résztvevők egy rövid előadás segítségével tájékozódhatnak a parafrazeálás tartalmi, gondolati
hátterével és a kortárs képzőművészetben való érvényességével, megismerkedhetnek neves műalkotásokkal és azok nem kevésbé ismert
parafrázisaival. Az elméleti áttekintés alapján gyakorlati megoldásokra teszünk kísérletet a résztvevők által előre kiválasztott és
magukkal hozott, vagy a helyszínen található albumokból választott ismert művek új kontextusba helyezésére, megjelenítésére. A
digitális és az analóg felvételtechnika lehetőségeit segítségül hívva kreatív utakon próbáljuk a parafrázis fogalomkörét analizálni
és fotografikus állóképekkel reprezentálni.
Figyelem! A gyakorlati munka egyénileg és csoportosan is elképzelhető a feldolgozandó mű függvényében. A munkát nagyban segítené,
ha olyan ötletekkel, tervekkel érkeznének amik kivitelezhetők a workshop ideje alatt.
„Manet egy prostituált modellt megfestve, 1863-ban készítette el az Olympiá-t, amellyel nyíltan kicsúfolt egy Giorgionétól
Tizianón át Goyáig húzódó akttípust, de ez még csupán egy motívum, és nem egyetlen alkotó megviccelése volt. A parafrázisok sora
ott kezdődött, amikor Marcel Duchamp, a nagy dadaista - ki, más - bajszot rajzol Mona Lisának. Innentől kezdve nem volt megállás…”
A programot Illés Barna fotográfus vezeti, aki 1996-ban végezte el a Szellemkép Szabadiskola Fotó szakát és 2005-ben szerzett
diplomát a Magyar Iparművészeti Egyetem vizuális kommunikáció tanári szakirányán. 1996 óta kizárólag fotográfiával illetve annak
különböző területeivel foglalkozik. Korábban rajzot és művészettörténetet tanított, így szinte egyenes út vezetett a
fotótanításhoz. Immáron hat éve segít kezdő fiataloknak egy olyan fotográfiai szemlélet kialakításában, mely az alkotói munkásságuk
alapja lehet. Számára ma már a tanítás egyet jelent az alkotói munkával. Ugyanolyan jelentőséget tulajdonít élete ezen részének,
mint az autonóm művészi tevékenységnek.
A képíró-képolvasó hétvége résztvevőinek fotói