|
A
nyolcszintes épület 1894-ben készült el, Mai Manó fotográfus megrendelésére.
1931-ben a fényképész fiától megvásárolta Rozsnyai Sándor zeneszerző
és felesége Rozsnyai (született Senger) Mici, művésznevén „Miss
Arizona”. Õk építették az addig üres udvarba a három szintes Arizona
mulatót. Ez 1944-ig működött, amikor is a tulajdonosokat elhurcolták.
A háború után az épület a legkülönfélébb célokat szolgálta, iskola,
bemutatóterem volt, majd a Magyar Autóklub budapesti szervezete
használta 30 éven át.
A Magyar Fotográfiai Alapítvány 1996-tól kezdve tudta kivásárolni
a bérleti jogokat a bent lakó bérlőktől. A félemeleti Mai Manó Galéria
1995-ben, a Magyar Fotográfusok Háza az I. és II. emeleten 1999.
március 18-én nyílt meg benne. (Megnyitotta Nádas Péter író.)
Kincses Károly:
A Mai Manó Ház
Ha nem csak szájakat tátani, hűdeszépeket mondani, vagy szimplán gyönyörködni jönnek a XIX. század végének egyik legépebben
fennmaradt fényképész műteremházába, akkor kötelezően meg kell ismerkedjenek a korszak fotós színtereivel, az ott zajló
folyamatokkal. Mert ezek ismerete nélkül Mai Manó császári és királyi udvari fényképész műteremháza legfeljebb csak egy szépen
díszített épület, de nem a korabeli fényképkészítés nagyon racionálisan kitalált, megépített helyszíne. Ha a házat a földszinttől a
nyolcadik színt még rekonstrukció alatt álló második üvegműterméig bejárjuk, többet fogunk érteni a nagymamáink családi albumaiban
megmaradt kabinetportrékból, vizitkártyákból is. A műteremház bemutatásán keresztül megmutatom, elmesélem, miként nézett ki a múlt
század első éveiben egy előkelőbb fővárosi fényképész atelierje, s milyen események zajlottak speciálisan erre a célra tervezett,
épített színterein, melyek az értő szemek számára pontosan visszaolvashatók a százéves fényképekből is.
Mai Manó császári és királyi udvari fényképész és felesége, Rothauser Etelka 1892. január 30-án 35.000 forintért vásárolta meg a
Nagymező utca 20. szám alatti egyemeletes lakóházat. Egy évvel később, 1893. január 5-én Mai Manó háztulajdonos, építtető, építési
engedélyért folyamodott a tekintetes fő- és székvárosi Tanácshoz, kérve, engedélyezzék a régi ház lebontását és helyébe egy új,
három emeletes műteremház építését. Nem következetlenség a három emelet és a nyolc szint emlegetése, mert a pincével, a földszinti
belépővel, a félemeleti kismanó galériával, az első emeleti kiállító teremmel, a második emeleti üvegműteremmel, a felette lévő
könyvtárral és a legfelső rész kettéosztott terével pontosan nyolc bejárható szintet rejt a kívülről három emeletesnek látszó
épület. Némi engedélyezési huzavona és többszöri tervmódosítás után, melyet a Fővárosi Levéltárban megmaradt iratok dokumentálnak,
fényképészünk megkapta a kért hozzájárulást. A házat Nay Rezső és Strausz Muki tervei alapján, Mann József építészmester építette
fel, és alig másfél év elteltével, 1894. július 31-én már a lakhatási engedélyt is kiadták az akkori hatóságok. Az új épület utcai
szárnyában kaptak helyet a fényképészet különböző színterei és tulajdonos lakása, míg az udvari részben főként bérlakások épültek,
acélból, hogy a házfenntartás is valamennyire rentábilis legyen. A műteremház gazdagon díszített neoreneszánsz, historizáló külső
homlokzatot kapott, szobrok, domborművek, díszítések és terrakotta lapokra festett freskók díszítik. A festészetet és a
fényképészetet jelképező allegorikus nőalakok a két művészeti ágra jellemző tárgyakat tartanak kezükben, a kor fényképészeti
ikonográfiájában megszokott módon jelezve a képkészítési eljárások rokonságát. Ezek még felújításra szorulnak, de mind az utca
túloldaláról, mind a könyvtárhoz kapcsolódó két erkélyről jól szemügyre vehetők. Tessék még megnézni a zöld-sárga Zsolnay pirogránit
burkolatokat, a kapu feletti fényképező puttót, az akantuszos levélsorral szegélyezett falmezőket, a tölgylevél mintás
kapubélleteket, a kapu feletti füzérdísszel övezett antik maszkot, de aztán lépjünk gyorsan beljebb. Az előcsarnok vezetett az udvar
és a főlépcsőház felé. (Előbbit ne keressék, mert a harmincas években az Arizona mulató céljaira beépítették. Itt kérek elnézést a
helytörténészektől is, de minket most elsősorban Mai Manó és az ő műteremépülete érdekel, s nem foglalkozunk a későbbi
hasznosításokkal, átépítésekkel). Az azóta történt átalakítások ellenére, a belépőt a kapuban még ma is a terazzo padlóburkolatból
kiolvasható Salve felirat fogadja, pontosan úgy, mint akkor. A lépcsőház oldalfalában megmaradtak a néhai kirakatszekrények. A
gipszstukkók (melyek megérik a fej némi oldalirányú megdöntését, a nyak felfelé tekerését) alatt kialakított díszes üvegvitrinekben
Mai Manó legjobban sikerült fotográfiáit, a híresebb társasági személyiségek, arisztokraták, elegáns budapesti hölgyek, és
természetesen a legbájosabb gyermekek portréit tekinthette meg a belépő, aki egyúttal választhatott az általa igényelt hátterek,
beállítások, kellékek, világítások között is. Mintaként szolgált akarva, akaratlan. Ha a méltóságos úr abban a pózban, ilyen
háttérrel, akkor én pont ugyan olyanban szeretném. Vagy még annál is előkelőbbet választott, attól függően, hogy utolérni, vagy
meghaladni kívánta emberünk a mintául szolgáló személyt. A századforduló műteremházainak előcsarnoka egyébként nemcsak itt, de
mindig, mindenütt a fotográfus munkáinak reklámozására szolgált, megadta a látogatás alaphangját, és a mester sokoldalúságát
reprezentálta a betévedő számára. Tulajdonképpen ma sincs ez másként. Itt tájékozódhatnak a Manóházban és a fotómúzeumban zajló
kiállításokról, rendezvényekről, a ház szolgáltatásairól.
Az aradi Weisz Hugó – aki Mai Manó halála után az özvegytől átvette a Nagymező utcai épület üzemeltetését – Milyennek kell lenni egy
modern műteremnek címmel pontos leírását adta a kor szakmai igényeinek. "A kirakatokra igen nagy súlyt fektetek. Minden szekrényben
más és más felfogást, más és más kivitelt lát a szemlélő. Pigment, guminyomat, platinok, akvarellek, szépianagyítások... enteriőrök
stb. váltakoznak bennük, alkalmat adva a szemlélőnek arra, hogy a fotográfiai eljárások minél nagyobb változatát láthassa maga
előtt. Súlyt fektetek természetesen a kiállított képek környezetére is, mert a hatás fokozásában a miliőnek tagadhatatlanul nagy
szerep jut." (A Fény, 1907. 7. sz. 181–184. o., 1907. 8. sz. 207–212. o.) Mai Manó sem tett másként.
Menjünk beljebb. Az elcsarnok félemeleti galériájára márványlépcső vezet, kovácsoltvas korlátjában MM monogram. Valamikor a
feljárat szimmetrikus, kétkarú lépcső volt, amiből mára ugyan csak egy maradt, ám aki nemcsak a lába elé, de felfelé is tekint, az
Albert Raudnitz bécsi festő, 1894-ben festett, aranyozott keretbe foglalt olaj táblaképének puttóit láthatja. Érdemes tehát ismét
felemelni a fejeket. Miért volt szükség erre a más pesti bérházakra nem oly nagyon jellemző, különleges díszítettségre? Mert a
fényképészhez érkező delikvenssel el kellett hitetni, hogy olyan helyre érkezik, ahol megköveteltetik az úriemberként való
magatartás, olyan helyen van, mondták a falak, díszítések, berendezési tárgyak, amely illő keretet ad ahhoz, hogy ő megfelelő módon
viselkedhessék, amikor arra kerül a sor, hogy a hozzá legméltóbbnak ítélt pózban megörökíttessék az utókor számára. Csak gondolják
végig, tudtak volna eleink, Önök tudnának-e most, egy koszlott vakolatú, salétromos falú, gagyi földszinti fényképész
üzlethelyiségben arra gondolni, hogy fontos, milyen képet hagyok magamról utódaim és azok ismeretlen kortársai számára? Dehogy.
Essünk túl rajta és meneküljünk mihamarabb arckifejezés tükröződne arcukon. Mint ahogy a ma igazolványképein, portréin lévő
ábrázolatok, arckifejezések bizony nagyjából ezt kommunikálják a számomra.
Folytassuk a menést. A félemeleti galériáról, mely az új honfoglalás első megnyert helységeként 1995 végétől kisgalériaként és
könyvesboltként működik, s mely kétszer is elnyerte azóta a Magyarországon dolgozó külföldi újságírók szavazásán a főváros legjobb
galériája címet, keskeny lépcső vitt a fényképész első emeleti irodájába. Ennek fala tölgyfával volt -és helyenként még van-
burkolva. Az első emeleti folyosó udvarra néző hármas ablakának maratott mintás üvegtáblái ma is láthatóak, természetesen itt is a
fényképész monogramja köszön vissza a bonyolult díszítések szövevényéből. Ebben a félemeleti irodában fogadták a fényképész
alkalmazottai a vendéget, s beszélték meg vele, portrét vagy családi képet óhajt-e, hány darabra, milyen méretre gondol, mi,
mennyibe kerül, milyen határidőre szállítanak, etcetera. Írtam, hogy itt a fényképész alkalmazottai, az ún. fogadókisasszonyok
üdvözölték a vendéget, és ezt nem véletlenül hangsúlyoztam. A fényképész nem lehetett saját, palotaszerű műtermében piti
adminisztrációs ügyeket intéző, pénzzel és egyéb szervezési kérdésekkel bajmolódó iparos, mert akkor oda lett volna vendégének
illúziója, hogy itt most a fényképész aktív közreműködésével az öröklét számára készül egy portré, mely nem az ő hétköznapi arcát
mutatja, hanem azt a vágyottat, amilyennek szeretne kinézni, amilyennek hiszi magát. Ezért a fényképész végig a házigazda szerepét
alakította, aki nem akármilyen otthonában, az erre a célra berendezett szalonban fogadta a hozzá betérőket. És persze mellékesen le
is fényképezte őket, de ez volt a legkevésbé időigényes része az egész látogatásnak. Jelenleg a térben egy óriási velencei tükör,
valamint a kiállítótermek ajtajának maratott, Mai Manó monogramját ismétlő díszítése mutatja a volt műterem pompáját. Külön
felhívnám még a figyelmüket a két terem közötti ajtórésben lévő, kétszárnyú, rézkeretezésű, csiszolt üvegű tolóajtóra, melyhez
hasonló szépet keveset látni más polgári lakásokban. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy ez a három helység és a hozzá tartozó erkély
szolgált annak idején a fényképész, felesége és fiuk lakásául. Ma kiállító teremként funkcionálnak, André Kertész nevét viselve.
A volt irod᭭ból - ma is használatos- faragott tölgyfalépcső visz a második emeleti fogadóterembe. Korlátja még a hegesztés
feltalálása előtt készült, a fémdíszeket összelapolták és szegeccsel erősítették össze. Mestermunka. A szalonnak berendezett teret
meghatározzák Róth Miksa festett ólomüveg-ablakai. A terem lábazatát betétdíszes faburkolat borítja, a falakat puttófejes stukkókat
hordozó pillérek tagolják. Mondanom sem kell, hogy a fogadóterem a nagypolgári fényképészműtermek egyik legfontosabb helyisége volt,
a fényképész szalonja, ahol vendégeit, a fényképezkedni vágyókat fogadta. Berendezését ezért szalonenteriőrként képzeljük el:
dívánnyal, dohányzóasztallal, szőnyegekkel, függönyökkel, órával, szobrokkal, virágokkal, s természetesen fényképekkel a falon és az
asztalra helyezett képtartókban, albumokban. Hogy az esetleges várakozást könnyebben viselje a megrendelő, kisebb könyvszekrényt is
elhelyeztek a fogadóteremben, megrakva illusztrált fényképészeti folyóiratokkal, fotográfiai évkönyvekkel. „Az elfogadó terem (vagy
a nagyobb igények és élénkebb forgalom kedvéért e célra szentelt termek) olyan hivatással bír, mint a nagy urak (ministerek,
püspökök) előszobái, vagy a vasúti várótermek, melyekben eltöltjük az időt addig, míg reánk nem kerül a sor (…) Ha lehet, állítsunk
a folyosóra vagy lépcsőre, mely az elfogadó terembe vezet, kisebb szobrokat, cserepekben nyíló virágokat, s a falakra függesszünk
képeket, hogy mindjárt az első pillanatban tudni lehessen, hogy kinél vagyunk. (…) Ha csak lehet, elfogadó termünk keletnek nézzen
ablakaival, mert a besütő erős fény nem lehet kellemes, a nyári fullasztó meleg pedig alkalmatlan is. Legyen közel a műteremhez,
néhány lépésnyire (…) Ha a közönség kellemes benyomást nyert az elfogadó teremig, kíváncsisággal és érdeklődéssel eltelve lép ide
be, s a körültekintés után nyomban ítélni szokott a fényképész műérzékéről, sőt ízléséről is. (…) A bebútorozást illetőleg
legtanácsosabb a finom női ízlést hívni segítségül, mert számos példa igazolja, hogy a nőtlen fényképészek műtermében azonnal észre
lehet venni a női ízlés hiányát. (…) Az asztalon nem szokás magánviszonyainkat illető tárgyakat tartani, hanem ezek helyett inkább
képekkel, közérdekű fényképekkel telt albumokat, képes lapokat (…) tartsunk. (…) Ha vannak birtokunkban forgatható panorámák,
állítsuk fel ezeket is a szobában, mert ezek a várakozás ideje alatt kellemes szórakozást szolgáltatnak változatos képeikkel. Sok
helyen láttam különféle képtartókban és keretekben ismert nevű egyéneknek ott készült fényképeit kitéve szemlére. Az elkészített, de
el nem vitt vagy fölösleges képeket is ki szokták rakni. Albumokban népviseleteket, costume-képeket vagy csoportokat szintén
láthatunk. (…) Több helyen láttunk már az ilyen elfogadó teremben aranyhalakat, madarakat stb. Ezek mind emelik a váróterem
szépségét.” (dr. Sárffy Aladár: A fényképészet aesthetikája. (folyt.) Magyar Fényképészek Lapja, 1899. 5. sz. 98-99. o.) Miként már
mondtam, itt, ebben a díszes, elegáns szalonban találkozott először a fényképész a megrendelővel. Mint igazi házigazda fogadta, az
addig már sok dologra rácsodálkozott, kellően elvarázsolt, esetleg megilletődött vendégeit. Kellett ez az egyenlőségen alapuló
viszony, hogy a fénykép megrendelője megfelelően átélhesse az elkövetkezendő kivételes, kitüntetett pillanatokat, a csak neki, csak
őérte történő események egyedi voltát, és nem utolsó sorban hosszú időre kiható jelentőségét. Itt beszélték meg a fényképésszel a
születendő képek részleteit is. E beszélgetés adott alkalmat a fotográfusnak arra, hogy a modellek arcának, alakjának hangsúlyozandó
előnyös és palástolandó hátrányos vonásait felmérje, s megtervezze a beállításokat. Dolga volt az is, hogy felismerje a családi
erővonalakat, az erősorrendeket, hogy ennek megfelelően állítsa majd a csoportozatot. A domináns személyt középre állította, s mellé
rendezte meghatározott hierarchiában jobbról és balról szimmetrikusan a hozzátartozókat. Minden jó fényképész a szakma ismeretén túl
egy kicsit pszichológus is kellett legyen. Ha valakit ennél kicsit részletesebben érdekel ez a dolog, erről bővebben írtam a
Pózkatalógus című, 2006-ban, a Magyar Fotográfiai Múzeum által megjelentetett könyvemben. Ez volt a reklám helye. A volt szalon most
szintén kiállítótérként funkcionál.
A "szalonhoz" toalett szobák kapcsolódtak, ahol a megrendelők rendbe hozhatták ruháikat, frizurájukat a felvétel előtt, hétköznapi
énjüket tetszésük szerint átformálhatták. Hogy ez mennyire nem kitaláció a részemről, bizonyítja Mai Manó, nyomtatásban megmaradt
előadásának szövege, melyet a Fényképészek Köre 1899. március hó 14-én tartott estélyén mondott el. „Eltekintve attól, hogy a
fényképészettel foglalkozók minden rendű és rangú közönséggel kell, hogy érintkezzenek, oly társadalmi műveltség és ízléssel kell
bírniok, hogy ezek szokásait, óhajait megértse, felismerje, ehhez alkalmazkodni képes legyen, sőt mindig az üzlet előnyére
kihasználni tudjon. (...) Nem akarom kifejezésemmel megkisebbíteni a tisztes ipart, de mindnyájan be fogják látni, hogy a
fényképészek más társadalmi műveltséggel kell bírjanak, miként egy cipész vagy ács. (…) Hogy jó mellképet készíthessünk,
mindenekelőtt teljesen ismernünk kell a fej, azaz a koponya anatómiáját. Ha valaki ezt nem ismeri, csak elvétve fog egy jó képet
készíteni (…) Ha a fej anatómiáját vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy dacára, hogy a fejek, arcok hasonlók, a koponyák alakjai
nagyon eltérők egymástól. (…) Tovább haladva, a figyelmes szemlélő azonnal észreveszi, hogy az arc mindkét fele legtöbb esetben
egymástól eltérő, ki kell tehát keresni azt a felét, amely a fényképen tetszetősebb (…) A szempilla, éppen mint a szemöldök,
rendkívül fontos aszerint, amint a szemhéjat fedi, vagy kevésbé árnyékolja. Ezek mind olyan csekélységnek látszó dolgok, de érzék,
intelligencia kell azok felismerésére, úgy a felvevő operateur, mint a kidolgozó retoucheurnál. (…) Az orr van görbe, egyenes,
lenyúló, hajlott, mindegyik más megvilágítást, de egyszersmind más retouchet is igényel. A száj meg valóságos próbaköve egyes
operateurnek, (…) és nemcsak gondos figyelmet, de sokszor az operateur speciális furfangját igényli, hogy a képen bár
eredetiségeiben, de mindig a legelőnyösebb formájában tűnjék fel. A fül, erre ugyan nagyon kevesen fordítanak gondot, és bizony
sokszor, ha nem is directe fejezi ki közönségünk nemtetszését, de keres a képen más hibát és nem fogadja el (…). A mellképnél még
igen nevezetes a fejtartás, azt igen behatóan kell megfigyelni, mert ez jellemző az illető karakterére (…) Mindezzel azt akarom
igazolni, (…) hogy midőn a már említett eredményt akarjuk elérni, az első és fő kellék, hogy legelőször és mindenek felett jó
fényképészek legyünk, de másodsorban szükséges amaz intelligencia is, mely az elsővel együtt jár, s ha kitartással mindig a közönség
érdekét figyelembe vevő körültekintéssel működünk, akkor az erkölcsi sikert kíséri az anyagi siker is, és nem oly nehéz megszerezni
egy háromemeletes házat, mit figyelmes és szíves hallgatóimnak egyenként külön-külön szívből kívánok, de azon megjegyzésemmel, hogy
ne legyen rajta adósság!” (Mai Manó: Tapasztalataimból Magyar Fényképészek Lapja, 1899. március 20. 52-55. o.)
Ismét a tulajdonosa által imént, alig 107 esztendeje emlegetett Nagymező utca 20-ba térjünk vissza. A volt öltözők helyét ma
kiállítási terek foglalják el, ezt George Eastmann-ről nevezték el a Manóház mai üzemeltetői. A fogadóteremmel egy szinten, az
utcai oldalon van az épület legszebb része, a felvételezésre szolgáló napfényműterem. Az ide vezető duplaszárnyú, historizáló
ajtó maratott üvegbetétjében is ott látható a dupla M-es monogram. A fény az üvegezett zárterkélyen és annak ferde üvegtetején jut
a nagyméretű, csoportképek felvételére is alkalmas helyiségbe, melynek mennyiségét, irányát két függönyrendszerrel lehetett
szabályozni. A vasszerkezet két kültéri oldalán, egy-egy gazdagon díszített, neoreneszánsz, timpanonos, kagylódíszes záradékú,
Zsolnay-pirogránit elemekből készült szoborfülke, és bennük bronz nőalakok állnak. Mind az utcáról, mind az üvegfal mellől jól
szemügyre lehet venni őket, s azonnal megállapíthatjuk, hogy még jócskán van mit restaurálni a házon és díszítésein. A műteremben,
bent a két végfalon freskók láthatók, melyek nemcsak a helység dekorativitását növelték, de a fényképek elkészültéhez is konkrét
háttérként szolgáltak.
A felvételi teremhez szárazlaboratórium kapcsolódott, amelyet kizárólag a kazetták betöltésére, lemezek cseréjére használtak. Itt
tárolták a felvételekhez használt különböző objektíveket, kellékeket, a háttereket is. Most ezt is hozzányitottuk a kiállító
teremhez. A sarokban balra, a keskeny ajtó mögötti melléklépcső vezet fel a könyvtár előterébe és a tetőtéri műtermekhez. Ez
biztosította a közvetlen összeköttetést a felvételi terem és a két szinttel feljebb elhelyezett munkaszobák között, ahol a
retusőrök, színezők, másolók, kasírozók dolgoztak a napfény világítású termekben. Az inasok, segédek nem zavarhatták a
fényképész és vendégeinek diskurzusát, a technikai háttér rejtve volt a megrendelő előtt azáltal, hogy a munkatereket, az azok
megközelítésére szolgáló lépcsőket, ajtókat elkülönítették a vendégfogadásra rendszeresített helységektől. Máig látható az egész
épületet összekötő kis liftecske is, melyen az elkészült munkákat, a megmutatni kívánt nézőképeket, eszközöket szállították a
különböző szintek között. Látják, mindenre gondolt a kor fényképésze, akinek az illúzió megteremtése és folyamatos fenntartása
legalább olyan fontos dolgát képezte, mint a fénykép technikai elkészítése. És még mindig nincs vége. A Magyar Fényképészek Lapja
júniusi számában jelent meg már idézett szerzőnktől a következő folytatás. Megróhatnak, miért citálok ide a kevéssé ismert
esztétától ennyit, de nála jobban senki nem ismerhette ezeket a folyamatokat, hiszen kétszeresen is résztvevője volt a
folyamatoknak, azaz, mint időről-időre lefényképezett polgár, látta a megrendelő oldaláról, s mint Veress Ferenc kolozsvári
fényképész éveken keresztüli tanítványa, munkatársa, barátja, érzékelte a fényképész szemszögéből is a folyamatokat. Jöjjön hát a
szöveg. „A műteremben olyan legyen a festés, hogy szükség esetén szoba gyanánt is használhassuk, mint hátteret. Itt általában olyan
bútorokra van szükségünk, melyek nélkül a legegyszerűbb levételt sem végezhetjük. E bútordaraboknak milyenségét, értékét, számát az
illető fényképész anyagi helyzete határozza meg. (…) A cél az, hogy lehetőleg változatos alakban fényképezhessük le vendégeinket,
mert ha minden második képnél ugyanazon melléktárgyak szerepelnek kiegészítők gyanánt, nagyon is megszokottá válnék. (…) A műterem
bútorzatát illetőleg (nem szólva az utazó fényképészek bódéjáról) azt tartsuk szem előtt, hogy ott fölös, oda nem tartozó és nem
használt bútordarab soha se foglalja el a helyet, nehogy munkánkban akadályozzon. (…) Szőnyeg szükséges, hogy szükség esetén
szalonná is átalakíthassuk azt a néhány négyzetméter területet, melyen alakjaink ülnek vagy állnak. A durva, fűszerű szőnyeg is
kívánatos, mert szabad jeleneteknél alig nélkülözhető. (…) Egy garnitúra salonbutor (dívány, székek, zsámoly, esetleg megfelelő
asztal is) úgyszólván egyik leglényegesebb része a műteremnek és a családi képekhez nélkülözhetetlen. Íróasztal, rajta vagy mellette
könyvtartó (föstve) az asztalon szemrevaló csinos irodai csecsebecse, néhány szép kötésű könyv (mely kézbe is vehető a levételnél),
óra stb. alig maradhat el. (…) Háttereink (simák, egyszerűek, ablakot stb. ábrázolók) mindég legyenek. Helyesen tesszük, ha egy
csinos távlati hátteret festetünk a műterem egyik alkalmas és szabad falára (…) Rácsozat, szikladarab, fatörzs vagy virágállvány
(utánzott déli növényekkel vagy egyéb effélével), gipszszobrok, stb. szóval olyan dísztárgyak, melyeknek jelentősége a levételeknél
oly sokoldalú, és amelyek gyakran szükségesek: nem hiányozhatnak egy középszerű műteremből sem. (…) Az illető fényképész
gyakorlottsága és találékonysága ugyan néha alig 2-3 tárgy segedelmével is érdekes jelenetet rögtönözhet ezek alkalmas
csoportosításával, de végre is hamar kimerülne, ha több segédeszköz nem állna rendelkezésre.” (dr. Sárffy Aladár: A fényképészet
aesthetikája. (folyt) Magyar Fényképészek Lapja, 1899. jún. 29. 6. sz. 121-123. o.) És miként írva vagyon, így nézett ki Mai Manó
idején az ő műterme is.
Eggyel feljebb anno technikai helységek, ma irodák, valamint a Pécsi József nevét viselő fotográfiai szakkönyvtár található. Az
épület jelenleg a nagyközönség számára idáig látogatható, pedig feljebb még igazi érdekességek várnak a felújítási pénzek további
néhány száz milliójára. A legfelső két szinten, az utca felé nézett a sokszorosító helyiség, hol az előhívott negatívok
kontaktmásolása, esetleg nagyítása zajlott, továbbá a festészeti műterem, ahol az eredendően barna képek kívánságra elkezdték
közelíteni a valóság színeit, és a retusterem, ahol fájdalom, szenvedés nélkül szabadultak meg a dámák felesleges kilóiktól,
plasztikai sebészi beavatkozás nélkül múltak el a ragyák, egyenesedtek ki kajla orrok. Ezen termek mögött helyezkedtek el a
laboratóriumi és a másoló helyiségek, ahol gyakorlatilag készültek a ma is ismert, míves kidolgozású, harmóniát, békét sugárzó
portrék, családi- és csoportképek.
Bár kézenfekvő lenne azt hinni, hogy a fényképészműterem azért jött létre, hogy ott minél jobb fényképeket lehessen készíteni, de ez
nem így van. A díszes épület elsődleges célja az elhitetés, a fényképezendő személyben az illúzió felkeltése és folyamatos
fenntartása volt, mely szerint ő nem azonos hétköznapi önmagával, ő több, jobb, okosabb, szebb, gazdagabb, jobbravaló, stb., mint az
a hét többi, nem fénykép készíttetésre felhasznált napjain róla látszik. És ennek a hitnek felkeltésére, ébrentartására voltak
alárendelve a terek, a berendezési tárgyak, ezt erősítette a fényképész és alkalmazottainak viselkedése, minden. Az első rendszeres,
összefoglaló fénykép-esztétika szerzője ekként ír erről: „A vendégek udvarias elfogadása és előzékeny bevezetése sympathiát ébreszt,
jó hangulatot kelt és odaadó engedékenységet biztosít arra, hogy az actus végrehajtásánál mi leszünk azok, akiknek helyes műérzékére
figyel a leendő személy. (…) Különös gonddal kísérjük az állítás minden folyását, az arc vizsgálásától kezdve addig, míg a ’most’
szóval megtörtént a levétel.” (dr. Sárffy Aladár: A fényképészet aesthetikája. (folyt) Magyar Fényképészek Lapja, 1899. ápr.20. III.
évf. 4. szám 73-76. o.)
Joggal kérdezhetem: látják, mennyi szempontnak kellett megfelelni a fényképezésnek helyet adó színtereknek annak érdekében, hogy
olyan felvételek készülhessenek, melyek ma 100-150 év távlatából is épek, hatnak, foglalkoztatnak bennünket? Gondoljanak bele. A
fényképész szakma folyamatos színvonal romlásával, silányulásával, mára szinte teljes megszűnésével, az alkalmazott anyagok egyre
igénytelenebb voltával, a fényképezésre szolgáló helységek elszegényedésével, bezárásával, Önök szerint nincs összefüggésben az,
hogy már rólunk, de ha belegondolunk, szüleinkről sem készültek olyan felvételek, melyekről nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy száz
év múlva, 2106-ban bárki előveheti őket, vizsgálhatja, s örömét lelheti bennük? Hogy azt mondhatná róluk, itt még összeértek a
dolgok, itt még adtak a minőségre, itt még fontos volt nemcsak a ma, de a tegnap és a holnap is. Ha a szakmát már nem is, legalább
ezt az épületet őrizzük meg utódaink okulására.
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|