Zaránd Gyula
(Budapest, 1943)
több generációs fényképész-családból származik. 1963-ban fényképész szakmunkás-vizsgát tesz (mestere Balla Demeter), majd elvégzi a
MÚOSZ Újságíró Iskola fotóriporter szakát. 1964-71 között a Tükör fotóriportere. Fotográfiáival az 1956 utáni Magyarország
szociológiai körképét nyújtotta, a társadalom margójára szorult embereket, utcagyerekeket fényképezett, alkoholisták között,
elmegyógyintézetekben dolgozott. Dokumentálta az Erdély Miklós körül csoportosuló avantgard művészek életét, sokszor illegális
performance-ait. 1965-től hanglemez borítókon tűnnek fel képei, valamint a Corvina Kiadó Magyarország-, és Budapest-albumaiba
fényképez. 1971: Erdély Miklós ajánlásával Párizsba költözik, az egyetemen fotó és filmművészeti szakon tanul, majd a párizsi
Cinémathéque-ban Henri Langlois mellett dolgozik. Szabadúszó fotográfus, életképeket, táj- és tárgyfotókat készít, a régi Párizs
emlékeit fotózza. Portrékat készít a francia művészeti élet jeles képviselőiről, divatképei az Elle-ben, a Publicisben jelennek meg.
1993-tól a Rapho sajtóügynökség munkatársa. 1990-95 között fotográfiát tanít a l’Ecole Nationale Supérieure des Ats Décoratifs de
Paris-n, több kiadó számára készít könyvillusztrációkat (Seuil, B. Grasset, R. Laffont, Rombaldi, Arthaud). 1982-től rendszeresen
látogat Magyarországra, útjain a szocialista realizmus jegyében fogant építmények és szobrok sorsában bekövetkezett változásokat
fényképezi. "Buszom ablakából láttam meg egy katonát ábrázoló szobrot, amint heroikus pózban emeli fegyverét a füstölgő gyárkémény
fölé. Leszálltam, lefényképeztem. Néhány megálló után a hajógyár bejáratát őrző munkásszobrokon akadt meg a szemem. Megszületett a
második fotó. 1989-től rendszeresen visszatértem és az összes ilyen jellegű szobrot lefényképeztem... Mára sikerült leteríteni a
Szörnyet, s vele együtt a reményeket is. Ennek az álomnak az összetörését a történelmi folyamatot akartam érzékeltetni, különösebb
magyarázat vagy állásfoglalás nélkül. Az ötvenes években készült szobrok egy boldog és erős ország eljöveteléről beszélnek, a végére
viszont átalakulnak nyomasztó, állig felfegyverzett, ütésre kész alakokká."Ezeket a munkáit először 1994-ben mutatja be Párizsban.
Szintén fényképezéssel foglalkozó nagyapja és apja munkáit is összegyűjti, restaurálja és Három generáció 1893-tól napjainkig címmel
saját képeivel együtt mutatja be 1991-ben Párizsban, 1993-ban Budapesten.
forrás: galeria.origo.hu/kincses2/k227.html
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|