Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállítása 2003 / 2004
(2004)
Egy fotográfia létrejöttét a művész világhoz való viszonya határozza meg. A leképezés pillanatában
kulcsszerepet játszik szeme és tudata, ami meghatározó abban, mit választ ki expozíciójának tárgyául.
A fényképész munkájának épp ez a kulcsa, amit rögzít gépével. Ez minden koncepció és tudatos
képalkotás kezdete. Ez az a választás, aminek következtében kirajzolódik az a cél és tartalom, ami egy
művész karakterét adja. Bármit rögzíthetne, de nem teszi, hanem megáll valami előtt és abban veszi
észre a témáját. A fényképész munkájának másik meghatározója pedig az, amit nem rögzít képével. Ez
koncepciójának körülhatárolója: a választás, amikor észrevéve egy érdekes jelenséget vagy objektumot
úgy dönt, hogy nem veszi elő kameráját. Az elhagyás az összetartozó képek megteremtésének kísérlete.
Ezért a fotós és a valóság viszonya igen sokoldalú és kiszámíthatatlan kérdés. Eszköztára mégsem
végtelen, mert azt meghatározza a technika - a gép és a nagyítás módja egyaránt. Ezért e műfajjal
foglalkozás a „kép"-ről való gondolkodásunk modelljét, alapját jelenti.
Számtalan ezzel kapcsolatos filozófiai nézet befolyásolta már a képalkotás gondolatát. A mai
művészetet elemezve úgy érezhetjük azonban, ezek mára egymással keveredő, egyidejűleg ható nézetekké
váltak, amik a művészek számára eszközeik értelmezésén túl nem adhatnak már támpontot stratégiájuk
meghatározásához. A fiatal művészgeneráció munkáinak érdekessége éppen az, hogy hogyan dolgozzák fel
ezeket az újra és újra felvetődő kérdéseket. Megoldásaik olyan kísérletek, amik a jövő
szemléletmódjához vezethetnek. Ezért a Pécsi József Ösztöndíj évenkénti változásának is az az oka,
hogy megítélői keresik ezeket az újszerű fotográfiai megoldásokat. A frissülés nem csak az új tagok
révén következik be, hanem annak révén, ahogyan ez a díj tükrözi a fiatal magyar fotográfia helyzetét,
kérdéseit és szemléleti változásait.
Pár évvel ezelőtt a képzőművészeti fényképhasználat és a hagyományos képhasználat volt e fórum
belső diskurzusának mozgatója. Ekkor az új kifejezésformáknak adott lehetőséget a kuratórium azzal,
hogy olyan alkotóknak is megítélte a díjat akik képzőművészeti háttérrel gondolták úgy, hogy e műfaj
újszerű dimenziókat hordoz a képről alkotott gondolatainkban. Jelenleg azonban e tendencia
megváltozott, és a viták újdonságát egy generációs szemléletváltás jelzi. Mondhatjuk általánosságban,
az újak a fényképészet műfaján belül gondolkodnak másként, azáltal hogy nem követik szigorúan azokat a
paneleket, amiket elődeik örökségül adtak át nekik. A mai képalkotás alapkérdése nemcsak technológiai.
Nemcsak a digitális képrögzítés, hanem ennek következtében a fénykép esztétikai meghatározói is az
újragondolás fázisába léptek. A fiatal művészek számára elgondolkodtatóvá vált, mi történik, ha
munkásságukat nem a biztos értékek alapján építgetik, hanem egy kockázatosabb utat választva a
fotografikus kifejezés újradefiniálását választják. Ez a kísérletezés pedig annak vállalása, hogy a
személyesség és a művészi eszköztár nem egyedül a tradicionális értékrendre, hanem más megjelenési
formákra is épülhet, amelyek igazsága vagy kvalitása csak a jövőben dőlhet el. A mai fiatal
fényképészet individualizmusa azért érték tehát, mert új irányt ad a hazai képalkotásnak, ami nem
médiumok összevetésén, hanem a műfaj korhoz kötődő meghatározásán alapszik. E katalógus válogatása e
tekintetben azért szerencsés, mert mindehhez kapcsolódva n€ eltérő álláspontot ismerhetünk meg a
művészek munkáiban. Szabics Ágnes képzőművészeti indíttatású képeit, Hajdu István reklámszerű
szociofotóit, Zöld László festői, emlékképszerű felvételeit és Nagy Tamás konceptuális tájmetszeteit
láthatja az olvasó a következő oldalakon, mint a Pécsi József Ösztöndíj utóbbi két évben végzett
díjazottainak beszámol anyagát.
Petrányi Zsolt
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|