A Mai Manó ház első emeleti kiállítóhelységében bemutatásra kerülő hozzávetőleg 50 kép Halas
István fotóművész elmúlt három évtizedes művészpályájából vett válogatás. A kiállítás egyik részét
adó, többségében fekete-fehér, szóló képek közel két évtizednyi időszak, a hetvenes-nyolcvanas évek
munkáit idézik fel, a másik részét adó, többségében színes páros képek az elmúlt nyolc-tíz évet
mutatják be. A kiállítás címe is e megosztottságra utal. Halas életművének legegységesebb szakaszát
jelentő páros képek és a közéjük illesztett „páratlan” szóló képek intuitív kiállítás-rendezést
sejtetnek, és olyan időbeli kaleidoszkópba vagy időlabirintusba vezetik a látogatót, amelyben
asszociatív alapon kerül egymás mellé sokszor húsz év távlatából egy fekete-fehér portré és egy
színes páros kép. A kiállításon tehát nem a szisztematikus időbeli felépítettségére helyeződik a
hangsúly, mint inkább a játékra, amelyet a kiállítás címében is meglelhetünk. A páros és páratlan –
játékelv, a szerencsejátékok ismert döntési helyzetei. A konkrét képi megfeleltetésen túl, mely
szerint páratlan és páros képek egyaránt láthatóak lesznek a bemutatón, a játék és az intuíció
alakítják a kiállítás elsődleges arculatát és elrendezettségét, csakúgy, mint Halas István ez év
májusában Brüsszelben megnyílt, hasonló című tárlatán.
Mi indokolja tehát a fent említett elrendezést, és hogyan kommunikálnak, idéződnek fel és
kapcsolódnak össze sokszor évtizedes távlatból egy életmű képei? Talán a legkézenfekvőbb válasz Halas
István sok váltást és változást megélt életművében az évtizedekre visszavezethető ragaszkodás két
témához, a portréhoz és a különböző téri szituációkhoz. A portrék Esterházy Péterről, Konrád
Györgyről, Kornis Mihályról, Petri Györgyről, Rajk Lászlóról, Pap Tamásról, Passuth Krisztináról stb.
mind olyan művek, amelyek a fotó személyiséget megmutató képességén túl a hetvenes-nyolcvanas évek
legfontosabb dokumentumképei közé tartoznak. Hogyan öltözködtek, hogyan néztek a kamerába, milyen
környezetben éltek akkor az említett személyiségek? Halas másik fontos témája, a folytonosan
lezáruló, sehova nem vezető, falakat és ablakokat mutató, bezáruló perspektívájú terei, pedig
ugyancsak az említett időszak életérzésének erős asszociatívái.
E két téma köré fonódó életmű azonban folytonos megújulásra is képes volt. A számos kísérleti
periódust magában foglaló életmű /pl. montázs, koncept art, egymásra fotózások/ e változások
tanulságait feldolgozva több markáns és tartós időszakot tartalmaz, melyből mindeddig a kiállításon
dominánsan jelenlévő párosképek története a legkonzekvensebben végiggondolt szakasz. Halas István
fotóművészetének egyik kulcsa a kép és fotográfia megszokott határainak feszegetése, a másik minden
bizonnyal a dialógus keresése. Páros és páratlan, tér és ember, színes és fekete-fehér, digitális és
analóg, különböző idősíkok – különböző városok, mint például Brüsszel, Párizs vagy akár Budapest.
A budapesti bemutatóhoz kapcsolódó kiegészítő programok:
június 26-án este 9 órakor Csókolom koncert,
július 15-én este 6 órakor a kiállításhoz kapcsolódó könyvbemutató.
Halas István (1954)
1972-75 Szépművészeti Múzeum, könyvtár
1975-77 Magyar Nemzeti Galéria, fényképész szakiskola
1977 Pannónia Filmstúdió
1979 Magyar Távirati Iroda
1986- Magyar Fotóművészek Szövetsége
1987 Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója
1989 Esztergemi Fotóbiennálé, fődíj
1991- Magyar Köztársaság Művészeti Alap
1991- Egyesült Képek Egyesülete elnöke
1991- Nagy Bálint és tsai. építészirodája, művészeti tanácsadó
1997 Központ Művészeti Tanácsadó Iroda
1999 André Kertész-díj
2001 Balogh Rudolf-díj
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|