Ha emlékszünk még Tandori Dezső évtizedek előtti híres verseskönyvére, az
Egy talált tárgy megtisztítására, arra is emlékeznünk kell, hogy minő
izgalmat keltett az ihletet ily módon ajzó módszer. Az ember, a művész -
barangoljon külső vagy belső tájakon - arra talál rá, amit akarva-akaratlanul
önmagában hordoz. Ezt lehet, ezer esetben nyilván kell is, a létrejövendő,
tágabb sugarú kört befogadó alkotás érdekében alakítani, de elképzelhető az is,
hogy meglelt "műtárgyunk" (versünk, zenénk, fotónk) önmagában is esztétikai
értékkel bír.
Szombathy Bálint, az avantgárd művészet művelője és teoretikusa-értelmezője,
a hajdani legendás Bosch+Bosch Csoport tagja korábbi éveiben olyan bánya - a
TANJUG (jugoszláv hírügynökség) által tele-fotóval bőven ellátott napilap
szerkesztőségének - búvárlója volt, amelyben jócskán lapult, többnyire életét a
papírkosárban végző arany.
Esetünkben ez a kincs a rontott - egyediségében rontott - fotó volt. A világ
különböző tájairól beérkező híradások - politikai, társadalmi, művészeti, sport,
stb. események - képi (fekete-fehér) lenyomatai. Pontosabban, azok torzításai.
Hogy ilyenné alakultak - egy kis megengedéssel, teremtődtek - a technika, a
képtovábbításban leledző hiba játszott szerepet. Vagyis szülőjük a
kiszámíthatatlan véletlenek sorozata.
A grafika és a fotográfia határán elhelyezkedő kollekció (azon belül a
megannyi figurális és absztrakt kép) attól izgalmas, hogy általa a futuristákra
emlékeztető mozgásimitációval az évtizedek előtti világ (a nyolcvanas évek)
társadalmi valósága idéztetik meg. Az önmagát nyugodt létérzékelésnek föltüntető
káosz, amint montázs-fogsorral fölfalja önmagát.
Hiába a politikus megfagyott mosolya, a színésznő-dizőz önmaga kínálása, a
nyugvó fegyverek (az öldöklés után nyugvó fegyverek) tettetett békéje, amit
látunk, az harc a javából. Paradox, a roncsolással még rútabbá váló, ám önmaga
groteszkjében különleges jel-nyelvvel egy új képmezőt létrehozó akarat
teremtése. Hogy a durva, ám némelykor lírai futamoktól sem idegenkedő
"lélekecset" - Szombathy Bálint roncsarzenálból válogató jó szeme - ilyen
hatalmas (ítélkező, önkifejezésnek sem utolsó) utat járt be, elsőbben a művész
világra nyitottságának köszönhető.
A karámon belüli (a kozmikus tér ki van zárva), a különféle falakkal (valós
és csupán a káprázat által élő falakkal) körülvett (védett?) országok -
Közép-Európától a tengeren túlig, Amerikáig, Afrikáig - kínálták-kínálják azokat
az eseményeket: a hatalom által leverendő lázadókat, az élő bábuként funkcionáló
kis és nagy politikusok protokoll-kiruccanásait, az űrsétát imitáló sífutók, a
ring kötélének támaszkodó bokszolók és a valamely instrumentumon megmerevedő
zenész-ujjak élő-holt nyugvását. És az elrajzolt alakok, események, városképek
megnyújtott, végtelenig nyújtott hullámmozgását. Ezek a víz fenségére utaló,
csaknem érzékivé váló tengerszemek, öblök, és a sivatag szél kavarta homokját
organikus renddé - képzeletünk Duna-deltájává - avató érhálózatok valódi
nonfiguratív művek.
Sugároznak és lüktetnek, s leginkább - mert e beléjük lehelt hit szenzibilis
tulajdonosuktól ered - a létszakasznak, az életünket körülvevő homálynak azt a
részét közvetítik elementáris erővel, ami - elrontott tele-fotó ide vagy oda -
karakteres sorsvonal. Amelynek olyasféle üzenete van, hogy a töredék, a
foszlány, az Isten akaratába belecsapó villám is - megannyi horizontálisan
épített-roncsolt variációja ott a barnás papíron - lehet léleképítő elem, a
tradicionális szépséget megkerülő, de fókuszában akarva-akaratlan az esztétikai
értéket megtartó magatartás-szimbólum: kitárulkozó és befogadó személyesség.
Minden mozgalmassága ellenére zárt - a gép (tele-foto) gyűrt, szakított,
figurákat, tárgyakat egymásra montírozott -, a monokróm feketék sötétjét
minimalista renddé szervező világ ez. A csoportokba, sorozatokba rendeződés
révén olyan "mappákat" kapunk - a selejtes létrajzok összefüggésrendszere jól
látszik -, amelyeken a vizuális hangulati hálózat alighanem szemérmesen
bevallott énkép is. A maga megtisztulás-faktorával.
Szombathy Bálint "roncsolt képekből" épített víziója, a töredéklét esélyeit
szigorú önfegyelemmel szabadság-modellé növelve, olyan világmagyarázat, amelyben
a szerkezet, a formavilág, a föld és az ég auráját angyali nyugalommal
bekebelező érzékenység úgy van a helyén, hogy a tükör nemcsak a tükrözöttet
mutatja, hanem a mögötte lévő üres teret is.
Azt a poétikailag jól megkomponált, artisztikus űrt, amelyet hiába tesz
elviselhetővé a Pilinszky János-i "Harmadnapon" reménye, drámai
szenvedésvonzata, szenvedésérzete letagadhatatlan. Mintha a roncsolt tele-fotók
legkiüresítettebbjei kis "keresztutak" - társadalmi és magántragédiák - egész
sorát is magukban foglalnák. Itt nem annyira a maszkok, hiányos maszkok mögött
megbúvó arcokra, a létérzékelés rácsait megtestesítő szemekre, a csíkokra
szabdalt események közötti horizontális gerendákra - szerkezetet feszítő erőkre
- gondolok, hanem a nonfiguratív lapokra. Többek között az objekt-művészet
körébe tartozó, azon belül is az op-art jegyeit viselő geometrikus (vagy részben
annak tetsző) alakzatokra. Vagy épp a csaknem konstruktív formafegyelmet
őrzőkre.
"Talált tárgy", talált hullámmozgás vagy pontszerű sűrítettségből álló
térkép ez is, és visszafogott fájdalma ugyancsak láthatóvá teszi a
szenvedésfokozatokat. Vele szemben viszont a tárlaton belüli kis kamara
kiállítás - a személyesség jegyeit mindennél jobban visszaadó tizenegy színes
digitális tele-fotó - csupa áradás. Minden lap, lett légyen horizontális vagy
vertikális a nonfiguratív érzelemlánc fölfejlődése, a motívumhálót
színkombinációval elegyíti. Vagyis a Szombathy Bálint-i világtér fogalmának
finom rajzolata.
Eme lapokon semmi véletlenszerűség, semmi esetlegesség, viszont a teremtő
akarat mindennél jobban megnyilvánul. Az egészre törekvő töredéklét esélyei
avval mindenképp megnőttek - a roncsolt tele-fotóból valódi grafika lett -, hogy
a művész a korábbi szenvedésgóc helyébe aktivizált örömét ültette. Búcsúzik a
fotótól, hogy - paradox - épp a fotó jegyében mindennél jobban realizálódjék
szépségteremtő szenvedélye.
Szakolczay Lajos
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu