Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Aktuális kiállítások


André Kertész Terem

Marc RIBOUD
Keleti utazás 1955-1958

Megtekinthető:
2014. március 28. – május 18.
minden hétköznap 14-19 óra között,
hétvégén 11-19 óra között.

+

2014. május 11.
LÉPJ A KÉPBE!
Tárlatvezetés és kézműves foglalkozás 2014. május 11-én a „Sétáld át a fotográfia történetét!” – a Capa Központ és az idén 120 éves Mai Manó Ház közös családi rendezvényének keretén belül.

További információ »»

2014. április 12.
Aranymetszés, M1, (0:31 perctől)





A kilencvenéves francia fotográfus Marc Riboud, aki az egyik leghíresebb, ikonná vált háborúellenes fotográfiát is készítette – amely a Howard Greenberg gyűjteményből rendezett tárlaton is látható volt a Mai Manó Házban – most, távol-keleti utazása során készített fotográfiáival mutatkozik be.
Marc Riboud kimagasló teljesítményt nyújtó tagja annak a fotográfus generációnak, amely a második világháború utáni időszak felszabadultságának idején a humanizmus középpontba helyezését tekintette élete és munkája lényegének. Ez az az értékrend, ami a közös megpróbáltatások, a fenyegetettség megszűnése után meghatározta fotográfiai tevékenységüket, a mindennapokat és a jövőt.
Az 1947-ben alapított legendás Magnum fotóügynökség tagja és később 1976 és 79 között elnöke is. Az alapítók közül Robert Capa, Henri Cartier-Bresson közeli barátja és tanítványa.
Capa küldte el őt Londonba világot látni, keleti utazása állomásain pedig Henri Cartier-Bresson levelei várták, hol az utazással kapcsolatos praktikus tanácsokkal, hol pedig a képeire vonatkozó meglátásokkal.
Marc Riboud kiállításainak képei elvezetik a látogatót egy három évig tartó utazás egzotikus helyszíneire. Megismerhetővé válik látásmódjának nyitottsága, az, hogy milyen érzékenységgel örökítette meg a számára ismeretlen kultúrákat is. Személyiségéből fakadó kíváncsisága nyomán olyan természetességgel nyílnak meg számára ezek a titokzatos világok, mintha minden jelentésüket ismerné. Őt az ember és az élet érdekelte és a világra való rácsodálkozás képességét élte meg fotográfiai munkájában. Képein az érzelmek mindig szigorú kompozíciókban jelennek meg és láthatjuk, hogy a forma és a jelentés kivételes összefonódása azt jelenti, nincs esztétika etika nélkül.

Törökország, India, Nepál, Japán, Afganisztán, Pakisztán, Irán és Kína területén készült fotográfiából válogattunk a mintegy hetven képből álló kiállításra, amely életének és munkásságának az 1955 és 1958 közötti időszakát mutatja be.

Csizek Gabriella,
a kiállítás kurátora




Marc RIBOUD
http://www.marcriboud.com/

Lyonban, Franciaországban született 1923-ban. Az 1937-es párizsi világkiállításon készíti első fotóit egy miniatűr Vest-Pocket fényképezőgéppel, amelyet az édesapjától kapott. A II. világháborúban Vercors-nál harcol. 1945-48 között mérnöki tanulmányokat folytat, miközben egy gyárban dolgozik. Miután egyszer egyhetes szabadsága alatt egy lyoni kulturális fesztiválról tudósít, felhagy mérnöki munkájával és a fotográfia felé fordul.

1953-ban jelenik meg híres Az Eiffel torony festője című képe a Life magazinban, ugyanebben az évben tagja lesz a Magnum Photos fotóügynökségnek, miután találkozik Henri Cartier-Bressonnal és Robert Capával, aki később Londonba küldi, hogy ismerkedjen és megtanuljon angolul. A nyelvet nem igazán sajátítja el, de intenzíven fotózik.

1955-ben a Közel-Keleten és Afganisztánon át Indiába utazik, ahol egy teljes évig marad. Majd Kína felé veszi az irányt, itt először 1957-ben tartózkodik hosszabb ideig. 1960-ban három, a Szovjetunióban eltöltött hónap után elkezdi figyelemmel kísérni a függetlenségi mozgalmakat Algériában és Nyugat-Afrikában.

1968-69 között ő azon kevés fotográfusok egyike, aki beutazhat Dél- és Észak-Vietnámba. 1976-ban a Magnum ügynökség elnöke lesz, majd három év múlva lemond a tisztségről. A nyolcvanas évek óta saját ritmusa szerint utazik. Marc Riboud számtalan albumot jelentetett meg, köztük olyan híres kiadványokat, mint The three banners of China (ed. Robert Laffont; „Kína három zászlaja”), Journal (ed. Denoël; „Napló”), Huang Shan, Capital of Heaven (ed. Arthaud/Doubleday; „Huangshan, a mennyek fővárosa”), Angkor, the Serenity of Buddhism (ed. Imprimerie Nationale/Thames & Hudson; „Angkor, a buddhizmus nyugalma”), Marc Riboud in China (ed. Nathan / Harry N. Abrams; „Marc Riboud Kínában”).

2004-ben retrospektív kiállítása nyílt a párizsi a Maison Européenne de la Photographie intézményben, amelyet 100 000 látogató tekintett meg. Európa-szerte számos múzeum állítja ki a munkáit, de rendszeresen vannak kiállításai az Egyesült Államokban, Kínában és Japánban is. Számtalan díjat kapott, köztük két Overseas Press Club Award-ot (Tengerentúli Sajtóklub), a Time-Life Achievement (Time életműdíj), a Lucie Award-ot, valamint az ICP Infinity Award díját.

 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu

Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum