|
|
|
|
|
FOTÓMŰVÉSZETI SZABADEGYETEM A MAGYAR FOTOGRÁFUSOK HÁZA – MAI MANÓ HÁZBAN
Újraindítjuk Fotóművészeti Szabadegyetem előadássorozatunkat, mely ebben a félévben rendkívüli módon aktuális, a Fotográfia
felsőfokon - válogatás Howard Greenberg gyűjteményéből c. kiállításunkhoz kapcsolódva kerül meghirdetésre. Előadóink a
fotótörténeti jelentőségű gyűjteményből kiindulva járnak körül fotóművészeti témákat. Az előadás egyben egy tárlatvezetés is.
Jegyinformáció:
Belépőjegy: (amellyel a kiállítást is megtekinthetik)
1800 Ft – felnőtt,
1000 Ft – diák, nyugdíjas
A Szabadegyetem előadásaira az egyéb kedvezmények nem érvényesek.
A Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház Fotóművészeti Szabadegyetemének előadásai
2013
1. előadás
2013. október 29. 18:30
Kincses Károly fotómuzeológus, Magyar Fotográfusok Háza művészeti főmunkatársa
Fotógyűjtés felsőfokon
Téma: mit, honnan, hogyan és mennyiért?
2. előadás
2013. november 26. 18:30
Szilágyi Sándor fotóművészeti író, független kurátor
Átminősítések
Ha egy fénykép valamely galéria vagy múzeum falára kerül, óhatatlanul műalkotásként tekintünk rá - még akkor is, ha az eredeti
rendeltetése nem ez volt. Másfelől: a kifejezetten művészi céllal született fényképek elvileg ugyanazokkal a technikai és
vizuális eszközökkel készülnek, mint a tudományos céllal készült fotók, a reklám-, divat- és sajtófotók, vagy akár az emlékképek.
Vagy csak hasonló eszközökkel?
Milyen kamera- és printingszintaktikai különbségek vannak a különféle fotóhasználatok között? Mik voltak, mik lehettek Howard
Greenberg szempontjai a gyűjteménye összeállításakor? Szerencsés dolog-e falra akasztott képekkel prezentálni egy
fotógyűjteményt? Az előadás a mostani kiállítás néhány képéhez kapcsolódva ezekre a kérdésekre keresi a választ.
3. előadás
2013. december 10. 18:30
Oltai Kata, kurátor előadása
A közvetlen agresszív
A Szabadegyetem eláadásának témájául a Howard Greenberg gyűjtemény egy
olyan vanlát szeretném kiemelni – azokból az alkotókból válogatva, akik
kiállításra kerültek –, melyet maga a gyűjtő is fontosnak talált a
kollekció egyik gerincfonalaként. Susan Sontag A fényképezésről című könyvében
a fotós szemlélet fejlődésének egyik sarokpontjaként citálja Robert Frank
megjegyzését: „egyetlen dolgot kell tartalmazni a fényképnek: a pillanat
emberi mivoltát”. Az amerikai dokumentarista fotográfiai tradíció
szenvtelen, személyten eszményét a harmincas évektől már komolyan bombázta
számos antropológiai terepmunkát végző 'amatőr' fotós, tudós vagy
zsurnaliszta is. A karizmatikus Sid Grossmann köré gyűlt számos olyan,
elsősorban baloldali érzelmű, első generációs amerikai fotós, akik máshogyan
kezdték el bemutatni saját társadalmukat. Szubverzív, tabukat is megcélző
témaválasztással, formai kísérletezéssel kommentálták a "Land of the Free"
patriota ideált. Ebben a vibráló, kritikus miliőben sok nő is, mint Berenice
Abbott vagy Lisette Model, megtalálhatta számítását. A Photo League
megágyazott a következő generációknak, akik előszeretettel vették górcső alá
az amerikai társadalom rejtett oldalát. Ezt az érdeklődést, fotográfiai
attitűdőt elemzem Robert Frank, Diane Arbus, Weegee, Leon Levinstein (és
mások) képein keresztül.
2014
Szervezés alatt!
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|
|
|
|
Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum |
|