|
TEKODEMA
(2005)
TEKODEMA · TE·KO·DE·MA
Kincses Károly:
A mutáló kórus
Normális ember szinte fizikai örömöt érez, amikor szájával lassan intonálva, elsuttogja, félhangosan
kiejti, vonatablakból kihajolva, belekiabálja a szélbe ezeket a szavakat: lomo, ljubityel, szmena. Ezek
hatása hasonlatos mintegy a javasember, a sámán által skandált szöveghez, mind gyorsabb egymásutáni
ismételgetése elvezethet a teljes révületig: lomo, ljubityel, szmena, lomo, ljubityel, szmena, lomo,
ljubityel, szmena... És így tovább, a végén egyszerre mindenki fortéban: és hiszek a camera obscura
mindenekfelettvalóságában!
Fotók száma: 180
Szerkesztette: TEKODEMA
Lapok száma: 181 p.
Nyelv: magyar-angol-német-francia
Szöveg: Kincses Károly, Jozipovics György, Ilosvai Zsófia, Vízer Balázs, Haris László
Próbálják csak ki! És ha bejön, akkor gondolkozzunk tovább együtt: ilyen érzékletes nevű tárgyakkal
csakis jó dolgokat lehet mívelni. Példa erre Kóczán, Demeter, Major, a háromnegyed KODEMA. TE az más,
neki az nem elég, hogy egy kultikus tárggyal szóljon bele a világ dolgainak fecsegésébe, ő nemcsak a mit
és a hogyant találja ki, de a mivelt is. És ez így teljesen rendbenlévő dolog.
Mint ahogyan szerintem a TEKODÉMA is egy világ csudája. Nem elsősorban azért, mert annak idején, még
az előző évezredben, évszázadban, 1996-ban négy egri főiskolás fiú összeállt, s létrehozott egy
alkotócsoportot. Sok ilyen csoport alakult, virult ki kocsmák asztalainál, presszók füstjében,
művelődési házak erre a célra rezervált közösségi helységeiben. Nagy tervek, nagy nekibuzdulások,
kezdeti eredmények… aztán. Aztán még olyan sok fontos dolog van a világon, az önálló egzisztencia
megteremtése, saját család, lakás, más helyszínek, más társak. Aztán a fotótörténész vakarózhat, hogy
mivé lett az STB Csoport, a Foton csoport, a Dokumentum, Stúdió Nadar, a Gödöllői Stúdió, az Esztergomi
Fotóklub, a Nagybaracskai szociófotós tábor, vagy más, nagy reményekkel indult, darab ideig fungált,
majd múlttá lett szerveződés.
Itt, most éppen tíz esztendeje négy jóhangú, jólképzett énekes állt össze egy férfikarrá. Nagyon
eltérő egyéniségek. Régi, még régibb és néha, véletlenül akár új eszközök által, de hangsúlyozottan
fényképészeti úton létrejött micsodáik (lomográfiák, lunafotográfiák meg ilyenek) közösen sokkal
érdekesebb képet adnak az általuk birtokolt világ-darabkákról, mint külön-külön. Azért részleteiben is
érdekesek, de így együtt meg valami más. Talán nevezhetnénk állásfoglalásnak is. Bizonyítéknak, hogy nem
kell okvetlenül bedőlni mindenféle szélnek. Hogy a mai, elizélt, tök hülye világunkban évtizedes
távlatban is képes négy ember együtt dolgozni, gondolkodni, örömködni. Csakazértis. A közös nótázáskor
időnként tisztán csengő kánonként szólal meg a négy férfi hangja, néha meg kamaszosan kicsit mutál az
összhangzat. De ez nem hiba, sőt. Nekem gyakran jobban is tetszik a megbicsakló hang személyessége,
esendősége, mint a hibátlanul iskolázott vokál gépies tökéletessége. S ha a négyből egy esetleg időnként
falsul szólna, a másik három mindig elviszi. Ez az együtténeklés egyik nagy előnye, a kétségtelenül
meglévő összetartozás örömén felül. Ezt ők is tudják, talán jobban mint én ezért is vállalnak viszonylag
gyakran közös fellépéseket, bár szólóénekesi karriert is meg-megcsillantanak előttük. Eleddig
szerencsére hiába. Nézzük, kik alkotják a kórust?
MA.
A technikai tökéletlenség mértéktelen hajszolása jellemzi leginkább Major Lajos munkáit. Szinte látom
magam előtt hamiskásan mosolygó arcát, amint konzervdobozból fabrikált camera obscurájával éppen
elrajzolja barátai, üzletfelei, leendő ellenségei portréját, ahogy a Lomoval hosszas előkészületek után
paralaxishibás, fejlevágott portrékat csinál, vagy ahogy a Ljubityelnek nem annyira a végtelenre, sokkal
inkább az öröklétre korrigált lencséivel képeket fabrikál. Képei többnyire annyira tudatosan
esetlegesek, tökéletlenek, hogy ezzel komoly örömöt szerez nézőinek. Egynek legalábbis, az biztos.
KO.
Kóczán Gábor más. Õ lehet, hogy még rendes fényképezőgépet is használ időnként. Neki nem gond, ha a
képein az jelenik meg, amit a keresőben lát, és az sem feltétlenül kizáró körülmény, ha véletlenül egy
képe éles lett. De akkor mitől TEKODÉMA? Jó kérdés, de fel sem tettem volna, ha nem tudnám rá a választ.
Mert ő is, hasonlóan társaihoz, annyira tudja ezt a dolgot, amit jobb híján fényképezésnek nevezünk,
szóval annyira tudja, hogy pontosan körvonalazódott benne, mi az, amit biztosan nem akar. És ami ezen
felül marad, azzal mind megpróbálkozik.
DE.
Lomoval esküvőt fotografálni némileg istenkísértés. De Demeter Ádám szívesen kísért. Az egész
jelmezes, beöltözéses, szerepjátszós esküvői idétlenséget ezzel a kamerával az időtlenségbe emeli át.
Immáron nem Kiss Pál és Gerberák Júlia esküszik, hanem zajlik a műsor, amióta világ a világ, egyház az
egyház, állam az állam, s Demeter egyebet sem tesz, mint a hosszú ívű röppálya egy kis részét saját
képeiből rakja ki. És akkor ez már nem házassági ceremónia, hanem fénykép, méghozzá nem is akármilyen.
Akinek az igenjét Demeter örökíti meg, ne mondjon a végén nemet, mert az osztozkodásnál mi lesz a
fotókkal? Persze fotografál ő mást is, aki ilyen más fotót birtokol, az mondhat bármire nemet is.
TE.
Az összes kórustag kacérkodik a képzőművészettel Demeter néha fest, Major, Kóczán grafikusként
gyűjtögeti a kenyérrevalót, Telek Balázs viszont amikor fényképeznie kellene festeni kezd, ha festés a
feladata, zenél, ha meg az együttesben ül, térde közt a kongával, bizonyos, hogy művészetelméleti
problémákon agyal. Csoda-e, ha az ember csodálkozik, mikor készülnek mégis azok a camera obscurás fotói,
melyekkel gyakorta mutat fityiszt tér-idő konvencióinknak.
A kórus tagjainak hosszú, békés öregséget, és amíg a torkukon hang jön ki, további örömös
együtténeklést kívánoKK.
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu
|
|
|