Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Korábbi kiállítások

Maison Européenne de la Photographie

Teremtett valóság
a kortárs francia fotográfiában
Válogatás a párizsi Európai Fotóház gyűjteményéből
2002. 12. 17. - 2003. 02. 16.

Megnyitó: 2002. december 17. 17.00


Pascal Hoël: Művészet és színlelése

  sajtóanyag letöltése

Kiállító művészek

Amae, Ryuta
Bublex, Alain
Cherrier, Martial
Drahos, Tom
Faucon, Bernard
Fleischer, Alain
Garcin, Gilbert
Ikam, Catherine
és Fléri, Louis

Leriche, Dany
Lesueur, Natacha
Madhavi, Ali
Mogarra, Joachim
Orlan
Pierre és Gilles
Ramette, Philippe
Rebufa, Olivier
Rheims, Bettina
Rousse, Georges
Tosani, Patrick
Urbain, Thierry

Alain Bublex
Lyon, 1961
Lyonban él és dolgozik

Alain Bublex képzőművészeti főiskolákkal való sikertelen kísérletei után a Renault gyár ipari formatervezője lesz. Azzal az ötlettel lát a munkához, hogy a művészetet „beviszi a gyárba”.
Még mindig elégedetlenül fog Glooscap tervezésébe. Glooscap fiktív város, utópisztikus építmény (etimológiai értelemben: „sehol nincs jelen”), s ennek az archívumát még ma is folyamatosan táplálja, kiegészíti. Glooscap létezik, bár nem mint ideális város, hanem mint reális terület: tervrajzok, fotók, dokumentáció és különböző ábrák szintjén.
Később Bublex kizárólag a művészetnek szenteli magát, és egy ma már divatjamúlt, de a technikai forradalom korában korszerű jármű alapján 6 modellt tervez a 30-as évek aerodinamikai kutatásainak hangulatában.
A mű, Aerofiat, magában foglalja a koncepciót bemutató dokumentációt - rajzokat, festményeket, fotókat és videókat -, valamint magát a járművet is.
Hibrid tárgy, amely űrt tölt be az automobil történetében vagy a jövő prototípusa? Ez Bublex művészetének kétértelműsége. Bublex az automobilt nem mint közlekedési eszközt, hanem mint a gondolkodást gerjesztő gépezetet tekinti, és sokkal jobban érdekli, hogy találmánya milyen reakciót vált ki az emberekből, mint maga a tárgy.
Milyen helyet tölt be egy új találmány, amint normává válik?
Az innováció nem a múltról alkotott képeinkből ered?
A fikción túl, Alain Bublex egyszerre alkot múltban és jövőben, művészetének helye és ideje megtagadja a modernitást, és hangsúlyozza, hogy egy terv akkor is létezik, ha a tervezett tárgy nem valósul meg. Alain Bublex egyszerre szociológus, feltaláló, vállalkozó és művész.
„Egy dolog biztos, és ez az, ami engem is foglalkoztat: az újítások mindenkit érdekelnek. [...] De az emberek nem a földben ásó embereket, sem az agyagot vagy a betonkeverőt figyelik, hanem a világot, amelyet a találmány megváltoztat.”

I.C.

 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu

Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum