Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Korábbi kiállítások

Maison Européenne de la Photographie

Teremtett valóság
a kortárs francia fotográfiában
Válogatás a párizsi Európai Fotóház gyűjteményéből
2002. 12. 17. - 2003. 02. 16.

Megnyitó: 2002. december 17. 17.00


Pascal Hoël: Művészet és színlelése

  sajtóanyag letöltése

Kiállító művészek

Amae, Ryuta
Bublex, Alain
Cherrier, Martial
Drahos, Tom
Faucon, Bernard
Fleischer, Alain
Garcin, Gilbert
Ikam, Catherine
és Fléri, Louis

Leriche, Dany
Lesueur, Natacha
Madhavi, Ali
Mogarra, Joachim
Orlan
Pierre és Gilles
Ramette, Philippe
Rebufa, Olivier
Rheims, Bettina
Rousse, Georges
Tosani, Patrick
Urbain, Thierry

Bettina Rheims
Neuilly-sur-Seine, 1952
Párizsban él és dolgozik

Bettina Rheims 1978 óta foglalkozik fotóval, ezt megelőzően manöken és újságíró volt, de foglalkozott műtárgykereskedelemmel is. Legelső munkája során, két éven keresztül, műteremben fotózza a Pigalle amatőr akrobatáit és sztriptíztáncosait. Ezeket a képeket az Égoïste című lap közli elsőként. Ezt követően Bettina Rheims a meztelen női testről készít tanulmányokat, gondosan megválasztva a képek legkisebb részleteit és a helyzeteket, virtuózként keltve egyszerre vágyat és zűrzavart.
1982-ben kezdi el „portrésorozatát” kitömött állatokról, amelyet hamarosan Párizsban és New Yorkban állítanak ki. Ezek a „portrék” teljesen kétértelműek. A megkövesedett tekintet, az üvegszemek hidegsége arra emlékeztetnek, hogy csakis a halál tette lehetővé az állatok pózolását a fényképezőgép előtt.
„Igazi portrét szerettem volna készíteni, szemből, olyat, amilyen az iskolások portréja, mikor vigyázba kell állniuk [...]. Volt, hogy éjszakákat töltöttem a kitömött állatok mellett, hogy megpróbáljak életet lehelni beléjük. Szerettem volna, már amennyire lehetséges, azt az illuziót kelteni, hogy nem is halottak ezek az állatok.”
Ezt követően továbbra is a kétértelműség uralkodik művein.1989-ben alkotja meg Modern Lovers című, hermafroditákat bemutató portrésorozatát. A képeken a felületeket eltüntetve, a szürkével játszva örökíti meg azokat a pillanatokat, amelyben ezek az „angyalok” egyszerre férfiakká és nőkké válnak. Következnek ezután a Zárt szoba (1991-1992) és a Miért hagytál el? (1996) című ciklusok. Végül a konstruált fotográfia műfaját érintve valósítja meg I.N.R.I. című sorozatát 1998-ban, Krisztus életéről.
Bettina Rheims művei elsősorban személyes indíttatásúak, ugyanakkor megrendelésre is dolgozik: rendszeresen készít reklám- és divatfotókat a legnagyobb magazinoknak. 1994-ben Párizs Város fotográfiai nagydíját nyerte el.
Sorozatai igényes kiadványokban is megjelennek.

P.H.

 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu

Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum