Magyar Fotográfusok Háza a Mai Manó Házban
Korábbi kiállítások

Maison Européenne de la Photographie

Teremtett valóság
a kortárs francia fotográfiában
Válogatás a párizsi Európai Fotóház gyűjteményéből
2002. 12. 17. - 2003. 02. 16.

Megnyitó: 2002. december 17. 17.00


Pascal Hoël: Művészet és színlelése

  sajtóanyag letöltése

Kiállító művészek

Amae, Ryuta
Bublex, Alain
Cherrier, Martial
Drahos, Tom
Faucon, Bernard
Fleischer, Alain
Garcin, Gilbert
Ikam, Catherine
és Fléri, Louis

Leriche, Dany
Lesueur, Natacha
Madhavi, Ali
Mogarra, Joachim
Orlan
Pierre és Gilles
Ramette, Philippe
Rebufa, Olivier
Rheims, Bettina
Rousse, Georges
Tosani, Patrick
Urbain, Thierry

Orlan
Saint-Etienne, 1947
Párizsban él és dolgozik

Orlan

Ön-hibridáció, 1998
Cibachrome
N° 1/7
90,4 X 60 cm

Orlan művészetének alapja és témája több, mint harminc éve saját teste. Így kérdőjelezi meg minduntalan a női morfológia státuszát, az arcot mint az önazonosság tükrét és a szépség helytől és időtől függő kritériumait.
Munkáit a médiából jól ismeri a nagyközönség, és azt őt érintő viták időről időre jócskán túllépik a művészet határait.
Orlan a 60-as évek body art irányzatainak hatása alatt készíti első performanszát, tizenhét évesen.
1977-ben botrányt okoz a párizsi FIAC-on, miután szimbolikus összegért felajánlja a „művész csókját”, amelyet aztán valóságosan is epekedve osztogat a vásárlók körében.
A következő évben egy sürgős sebészeti beavatkozás hátráltatja kiállítási terveit: ekkor határozza el, hogy a műtétről készült felvételt bemutatja a közönségnek.
1990-ben kezdődnek „plasztikai sebészeti performanszai”, amelyekben a sebészek és asszisztenseik jelmezét neves divattervezők alkotják meg, s amelyekben az elérzéstelenített Orlan barokk díszlet előtt irodalmi, filozófiai és pszichanalitikai szövegeket ad elő, miközben a sebész szobrászként alakítja át az arcát. Ettől kezdve minden kilencedik hónapban újra átalakíttatja magát, a görög mitológia istennőinek mintájára: Diána szemeit, Psyché orrát, Európa ajkait, Vénusz állát kapja meg, valamint a korban közelebb álló Mona Lisa homlokát, illetve két szilikon implantációt is, amelyek szarvként emelkednek ki szemöldöke fölött.
A teljes testén végzett plasztikai műtétekkel Orlan összezavarja a határt a művészet és a valós élet között, és újra felteszi az örök kérdést: a férfi uralja-e a természetet?
Performanszait fotókon, festményeken, komputergrafikán, videón, valós idejű közvetítéseken örökíti meg és mutatja be. Ezen a „hús-vér művészeten” keresztül Orlan célja, hogy jogilag is elismertesse identitásának átalakulásait.
1998 óta Self-hibridations című sorozatán dolgozik, amelyben mindig más civilizációk és korok szépségeszményeit valósítja meg, a prekolombián vagy a maja szépségideált, Xipe Totec isten alakjait... A szépségjegyeket saját portréjához keveri digitális fotókon vagy 3D-s videóinstallációkon. Ezeken az átalakulásokon keresztül teljes testével veti magát az önuralom kutatásába és a különbözés esztétikájának művelésébe.
„A hús-vér művészet lényegében az egyéni művészi szabadságot hirdeti, és a diktátumok, valamint az a priori vélemények ellen kel harcra.”

I.C.

 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymező utca 20.
Telefon: 473-2666
Fax: 473-2662
E-mail: maimano@maimano.hu

Főoldal :: © 2002 Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház :: Impresszum